Skip to main content

ปลัดแรงงาน เผย ขั้นตอน – เอกสารหลักฐาน แรงงานไทยกลับจากอิสราเอลยื่นคำร้องขอรับเงินเยียวยา 50,000 บาท บรรเทาความเดือดร้อนจากการขาดรายได้/Permanent Secretary of Labour Reveals Process and Documents Required for Thai Workers Who Returned from Israel in Applying for the 50,000 Baht Relief to Support Lost Income

รายละเอียดเนื้อหา

   วันที่ 14 ธันวาคม 2566   นายไพโรจน์ โชติกเสถียร ปลัดกระทรวงแรงงาน เปิดเผยว่า ตามที่ ครม. ได้มีมติเห็นชอบในวันที่ 12 ธันวาคม 2566 อนุมัติให้กระทรวงแรงงานดำเนินโครงการเยียวยา เพื่อบรรเทาความเดือดร้อนจากการขาดรายได้ของแรงงานไทย จากสถานการณ์ความไม่สงบในอิสราเอล รวมทั้งเป็นการสร้างขวัญและกำลังใจให้แรงงานไทยที่เดินทางไปทำงานถูกต้องตามกฎหมายได้รับการดูแลจากภาครัฐอย่างจริงจัง โดยมีแรงงานที่ได้รับประโยชน์ จำนวน 4 กลุ่ม ประกอบด้วย กลุ่มที่ 1 แรงงานไทยที่เดินทางไปทำงานในอิสราเอล และเดินทางกลับประเทศไทยหลังวันที่ 7 ตุลาคม 2566 กลุ่มที่ 2 แรงงานไทยที่เสียชีวิตจากสถานการณ์ความไม่สงบในอิสราเอล กลุ่มที่ 3 แรงงานไทยที่เดินทางไปทำงานในอิสราเอลและเดินทางกลับประเทศไทย ก่อนวันที่ 7 ตุลาคม 2566 โดยใช้ Re-Entry Visa แต่ไม่สามารถเดินทางกลับไปทำงานที่อิสราเอลได้เนื่องจากกรมการจัดหางานชะลอการเดินทางด้วยเหตุภัยสงครามในอิสราเอล และกลุ่มที่ 4 ประมาณการแรงงานไทยที่คาดว่าจะประสงค์เดินทางกลับประเทศไทย/เดินทางกลับไทยเพิ่มเติม รวมถึงแรงงานไทยที่ถูกจับเป็นตัวประกัน  ขอให้จัดเตรียมเอกสารให้พร้อม  โดยผู้ที่มีสิทธิรับเงินเยียวยานั้นต้องยื่นคำร้องด้วยตนเองเท่านั้น ส่วนกรณีเสียชีวิตให้ทายาทผู้มีสิทธิเป็นผู้ยื่นคำร้อง

   “ โดยแรงงานที่เดินทางกลับไทยหลังวันที่ 7 ตุลาคม 2566  ให้เตรียมเอกสาร ได้แก่ 1) บัตรประจำตัวประชาชนฉบับจริงพร้อมสำเนา 2) หนังสือเดินทางพร้อมสำเนา หน้าที่มีรูปถ่าย และตราประทับเข้า – ออก ประเทศไทย หรือหนังสือเดินทางชั่วคราว (CI) พร้อมสำเนาหน้าที่มีรูปถ่าย และตราประทับเข้าประเทศไทย 3) แบบแจ้งข้อมูลการรับเงินโอน ผ่านระบบ KTB Corporate Online 4) สำเนาหน้าสมุดบัญชีธนาคารของแรงงาน

   ส่วนแรงงานกลุ่มที่เดินทางกลับไทยก่อนวันที่ 7 ตุลาคม 2566 โดยใช้ Re-Entry Visa ให้เตรียมเอกสาร ได้แก่ 1) บัตรประจำตัวประชาชนฉบับจริงพร้อมสำเนา 2) หนังสือเดินทางพร้อมสำเนาหน้าที่มีรูปถ่าย และตราประทับเข้า – ออก ประเทศไทย (ไม่เกิน 90 วัน) 3)  Re-entry Visa (อายุไม่เกิน 90 วัน)  4) แบบแจ้งข้อมูลการรับเงินโอนผ่านระบบ KTB Corporate Online  5) สำเนาหน้าสมุดบัญชีธนาคารของแรงงาน  

   และหากเป็นแรงงานไทยที่เสียชีวิตให้ทายาทผู้มีสิทธิเป็นผู้ยื่นคำร้อง โดยใช้เอกสารดังนี้ 1) สำเนาใบมรณบัตร 2) สำเนาทะเบียนบ้านผู้เสียชีวิต 3) หนังสือรับรองความสัมพันธ์ทางครอบครัว 4) หนังสือให้ความยินยอมเป็น ทายาทโดยธรรม 5) บัตรประชาชนทายาท 6) สำเนาทะเบียนสมรส (กรณีคู่สมรส) 7) สำเนาสูติบัตร (กรณีบุตร) 8) แบบแจ้งข้อมูลการรับเงินโอนผ่านระบบ KTB Corporate  Online 9) สำเนาหน้าสมุดบัญชีธนาคารทายาทผู้มีสิทธิรับเงินเยียวยา โดยสำเนาเอกสารทุกฉบับต้องรับรองสำเนาถูกต้องพร้อมลงลายมือชื่อเรียบร้อยแล้ว   และกระทรวงแรงงานจะแจ้ง วันเวลาเริ่มการยื่นคำร้องขอรับเงินเยียวยา จากสถานการณ์ความไม่สงบในอิสราเอล ให้ทราบต่อไป” นายไพโรจน์ฯ กล่าว

     นายไพโรจน์ กล่าวเพิ่มเติมว่า กระทรวงแรงงานจะมีคณะกรรมการพิจารณาตรวจสอบเอกสารหลักฐานที่ครบถ้วน โดยจะสามารถโอนเงินเข้าบัญชีให้ผู้มีสิทธิหรือทายาทผู้มีสิทธิ (กรณีเสียชีวิต) ภายใน 7 – 10 วัน โดยระหว่างการพิจารณา ผู้ยื่นคำร้องสามารถตรวจสอบสถานะคำร้องได้โดยการสแกน QR CODE ที่ได้รับจากเจ้าหน้าที่ผู้รับคำร้อง ทั้งนี้ ประมาณการว่าจะมีแรงงานไทยจะได้รับสิทธิ จำนวน 15,000 คน ๆ ละ 50,000 บาท คิดเป็นมูลค่ารวม 750 ล้านบาท

     สามารถสอบถาม ได้ที่ สายด่วน กระทรวงแรงงาน 1506 หรือศูนย์ช่วยเหลือแรงงานและติดตามสถานการณ์ความไม่สงบในอิสราเอล กระทรวงแรงงาน  โทร. 02-2321462  02-2321463 หรือ 02-2321471  หรือสำนักงานแรงงานจังหวัด ทุกจังหวัดทั่วประเทศ

 

     On December 14, 2023, the Permanent Secretary of Labour, Mr. Phairoj Chotikasatian, reported that on December 12, 2023, the Cabinet approved the Ministry of Labour to carry out the compensation project to provide initial relief to Thai workers affected by the unrest in Israel, from a loss of income. It also builds morale and encouragement for Thai workers who travel to work legally, showing that they are taken care of by the government. Four target groups are eligible for the relief. The first group is Thai workers who traveled to work in Israel and returned to Thailand after October 7, 2023. The second group is Thai workers who died from the unrest in Israel. The third group is Thai workers who traveled to work in Israel and returned to Thailand before October 7, 2023, using a Re-Entry Visa but were unable to return to work in Israel because the Department of Employment delayed travel due to the war. The fourth group forecasts the number of Thai workers who are expected to want to return to Thailand or return to Thailand, including Thai workers who were taken hostage. He asked the eligible workers to prepare their documents. Those who are entitled to receive compensation must submit the request in person only. In the case of death, the eligible beneficiary is the person who submits the petition.

     “Workers who returned to Thailand after October 7, 2023, must prepare documents including 1) An original national ID card and a copy. 2) Passport and a copy, using the page with the worker’s photo and an entry-exit stamp from Thailand or a Certificate of Identity (CI) along with a copy of the photo page and Thailand entry stamp. 3) The form to report information on receiving transfer money through the KTB Corporate Online system. 4) A copy of the front page of the worker’s bank account book.”
“Workers who returned to Thailand before October 7, 2023, using the Re-Entry Visa, must prepare documents including 1) An original national ID card and a copy. 2) Passport with a copy of the photo page and the entry-exit stamp from Thailand (not more than 90 days). 3) The Re-entry Visa (not more than 90 days). 4) The form to report information on receiving transfer money through the KTB Corporate Online system. 5) A copy of the front page of the worker’s bank account book.”

     “For a Thai worker who died, the eligible beneficiary should submit the petition using the following documents: 1) A copy of the death certificate. 2) A copy of the deceased’s house registration. 3) A certificate of family relationship. 4) A letter giving consent to be a legal beneficiary. 5) The beneficiary’s ID card. 6) A copy of a marriage certificate (in the case of a spouse). 7) A copy of the birth certificate (in the case of a child). 8) A form informing information on receiving money transferred through the KTB Corporate Online system. 9) A copy of the bank account book page of the beneficiary who is entitled to receive compensation. All copies of documents must be certified true copies and signed. The Ministry of Labour will provide further information on the start date and time for submitting requests for compensation from the unrest in Israel,” said Mr. Pairoj.

     Mr. Phairoj added that the Ministry of Labour will have a committee to consider and examine the documents and evidence. The money can be transferred into the account of the person who has rights or the legal beneficiary (in case of death) within 7 to 10 days. Applicants can check the status of their application by scanning the QR code received from the official receiving the application. It is estimated that 15,000 Thai workers will receive compensation of 50,000 Baht each, with a total value of 750 million Baht.

     For inquiries, call the Ministry of Labour’s 1506 hotline or the Labour Assistance and Israel War Monitoring Center, call 02-2321462, 02-2321463, or 02-2321471, or the Provincial Labour Office in every province nationwide.

 

 

TOP